Aangeboden door Bos Theaterproducties
Wat is dit? ?

"Aangeboden door" is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van de Persgroep. De journalisten van de Persgroep zijn hier niet bij betrokken.

 


Your quote goes here, with should stand out

Documentation is really important for a developer. Right from it you get to know the product. We tried to describe all the components and provide the set-up instructions.

/ SINGLE CAMPING

Single camping is dé kampeerkomedie voor iedereen die single is, dat ooit was, het heel graag zou willen zijn of juist nooit hoopt te worden. Een interview met actrice Tjitske Reidinga en regisseur en schrijver Marije Gubbels.

User Guide

Waar ?
 Tournee door Nederland 


Wanneer ? 15 februari t/m 14 juli 2019  

Boek nu

Video Tutorials
Including videos has never been this easy.






Het geworstel met moderne relaties: maak kennis met Single Camping. Een splinternieuwe komedie van Marije Gubbels met de allerbeste komedie-acteurs van Nederland: Tjitske Reidinga, Peter Blok, Rop Verheijen, Elise Schaap en Ilse Warringa. 


Single zijn anno 2018, het is niet eenvoudig. Regisseur en schrijver Marije Gubbels maakt bij Bos Theaterproducties een nieuwe, tragikomische muziektheatervoorstelling over het moderne geworstel met relaties: Single Camping. Als we Gubbels spreken heeft ze net een eerste lezing van het stuk achter de rug, samen met de cast. Actrice Tjitske Reidinga speelt de rol van verlaten vrouw Francesca. Reidinga: ‘De tranen rolden over mijn wangen van het lachen toen ik de tekst las. Het werk van Marije is zo ontzettend goed, origineel en eigen, ze verdient echt een groot publiek.’ 

Gubbels schreef ook alle liedteksten voor de voorstelling: ‘Verrukkelijk om te doen! Liedjes zijn voor mij prettig afgebakende mini-verhaaltjes. In dit stuk moeten mijn personages op alle mogelijke manieren zingen over de voordelen van het single zijn.’ Lachend: ‘Dat was overigens nog niet zo eenvoudig. Relaties zijn niet zaligmakend, maar alleen zijn is dat zeker ook niet.’ 

Uit het leven gegrepen 
In Single Camping ontmoeten een aantal vrijgezelle vrouwen, waaronder Francesca (Tjitske Reidinga), en één single man elkaar op een camping voor alleenstaanden onder de bezielende leiding van de zichzelf tot Principiële Single uitgeroepen Christel (Ilse Warringa). Zij wordt daarbij ondersteund door haar - met zijn identiteit worstelende - ex-partner en animatie-clown Johannie (Rop Verheijen).




De singles komen er nadrukkelijk niet om een nieuwe partner te vinden, maar om te leren volstrekt gelukkig te zijn met zichzelf. Sterker nog: op deze camping is het credo: ‘Jij kan zonder Ander, want jij bent al Heel. Happy Single’. Christel heeft hiervoor een aantal nieuwe therapieën ontwikkeld waar alle deelnemers zich verplicht aan moeten onderwerpen.

Als ervaringsdeskundige – zelf gescheiden en single - wilde Gubbels al langer een voorstelling maken rondom het thema singles. Ze schrijft graag over dingen die ze zelf meemaakt of om zich heen ziet. Van kamperen weet Gubbels ook alles: ‘Niets leukers dan met een tentje in de auto stappen zonder vastomlijnd plan en je te laten verrassen’. Op één van die tochtjes zag ze een apart veld voor singles, en opeens had ze de ingang voor de voorstelling. ‘Er is een enorme markt ontstaan voor alles wat met singles te maken heeft. Op dat veldje waren alle singles bij elkaar gezet, als een soort melaatsen. Ik zag er ook weinig mannen, vooral vrouwen. Meteen sloeg mijn fantasie op hol. Over de enorme sociale controle en een subtiele oorlog tussen de vrouwen onderling, omdat ze allemaal hunkeren naar die ene aantrekkelijke man in de groep. Dat is natuurlijk heerlijk materiaal voor een komedie. Uitvergroot, maar toch herkenbaar.’

Satire
In de rol van de fanatieke en principiële kampleider Christel zag Gubbels meteen actrice Ilse Warringa voor zich. ‘Ilse kan zulke vrouwen heel goed spelen, met humor en mededogen. Dat is belangrijk. In mijn werk komen vaak mensen voor die het heel goed bedoelen, maar die daarin vervolgens doorslaan. De grens tussen passie en fanatisme, overtuigingskracht en onvermogen is nu eenmaal heel dun.’

Single Camping is boven alles een satirisch stuk. ‘De moderne mens moddert feitelijk maar wat aan, maar iedereen doet alsof dat niet zo is. Om niet weg te zakken in de stress en de chaos plakken we overal labels en regels op: op relatievormen, op gender, op seksualiteit. Alles wordt gevoelig, je mag nergens meer een opmerking over maken – laat staan een grap. Soms heb ik het gevoel dat alles in een kramp zit en dan krijg ik zin om heel politiek incorrect te worden en dingen om te draaien. Ik wil juist laten zien dat we allemaal worstelen met onszelf, met de liefde en het leven. Laten we onszelf alsjeblieft niet té serieus nemen.’

Gedumpt
Actrice Tjitske Reidinga speelt de rol van verlaten vrouw Francesca. Zij is niet alleen woedend op haar ex, maar op alle mannen. ‘Dat ze gedumpt is heeft ze nog geen plek kunnen geven. Ze heeft ze zich op het vloggen gestort en legt iedere stap die ze zet vast met haar telefoon. Deze vrouw ligt echt mijlenver van mijzelf af, en dat maakt het zo ontzettend leuk om haar te spelen. Ik ben dan wel gescheiden, maar ik ben nog nooit single geweest. Ik doe zelf ook helemaal niks op sociale media, daar ben ik veel te ouderwets voor.’ Zelfspot en zelfrelativering is voor Reidinga heel belangrijk, zegt ze. ‘En daar ontbreekt het bij Francesca volledig aan. Toch begrijp ik haar wel, ze probeert vorm te geven aan haar frustraties. Een scheiding is natuurlijk ook heel pijnlijk.’

Groots en heftig
In Single Camping raakt iedereen in vervoering van Menno, gespeeld door Peter Blok, in real life Reidinga’s ‘verkering’. ’Hij ontpopt zich in de loop van de voorstelling tot een soort #metoo verslinder. Na zich jarenlang te hebben ingehouden, krijgt hij op die single camping al die vrouwen over zich heen. Geen wonder dat er dan iets knapt. We moesten tijdens de lezing allemaal vreselijk om Peter lachen, hij is zo’n heer en dat staat haaks op hoe zijn personage Menno zich gaat gedragen.’

Reidinga verheugt zich enorm op het spelen met hem en de rest van de cast. ‘Alles in deze voorstelling is groots en heftig en af en toe is het ook heel grof. We leven in een heel conservatieve tijd, maar in dit stuk wordt alles gewoon gezegd. Heel goed, het kan mij niet wild genoeg zijn.’

 

We zijn slaven van Google en Facebook geworden

Your quote goes here, with should stand out

Documentation is really important for a developer. Right from it you get to know the product. We tried to describe all the components and provide the set-up instructions.

/ DE VERLEIDERS #niksteverbergen

De Verleiders maken actueel en vlijmscherp theater, met de diepgang van toneel en de urgentie en snelheid van cabaret. Vanaf januari 2019 richten De Verleiders met #niksteverbergen hun pijlen op de handelaren in big data. Een interview met George van Houts en Tom de Ket.

User Guide

Waar ?
Koninklijk Theater Carré en tournee door Nederland 


Wanneer ? 25 januari t/m 23 juni 2019   

Boek nu

Video Tutorials
Including videos has never been this easy.






‘Ja, ik heb een Albert Heijn Bonuskaart. En aangezien ik nu gepersonaliseerde aanbiedingen krijg, gebaseerd op mijn gebruikelijke aankopen, kan ik mijn favoriete wijn met een aardige korting kopen. Het is irrationeel en stom dat ik daar aan meedoe, maar het is heel verleidelijk.’


George van Houts heeft meteen de kern te pakken van #niksteverbergen, de nieuwe voorstelling in De Verleidersreeks over onderwerpen die aan de kaak gesteld moeten worden. Deze keer: de grootgrutter die precies weet wat zijn klanten in hun boodschappenkarretje gooien, en die klanten kunnen de verleiding niet weerstaan om, in ruil voor de persoonlijke gegevens die ze via hun Bonuskaart afstaan aan meneer Albert, een paar dubbeltjes minder te betalen voor hun favoriete chips, vruchtensap of wijn. Want, wat maakt het uit? Iedereen mag toch wel weten wat ik op mijn brood smeer? Ik heb toch niks te verbergen.

Of toch wel? Van Houts: ‘Als die gegevens over mijn wijnconsumptie in handen van mijn verzekeraar komen, dan hang ik. Dan kan ik dubbele premie gaan betalen.’ 
Ook Tom de Ket, met wie Van Houts al meer dan twintig jaar een theaterkoppel vormt, heeft zo’n kaart. En ook nog een van de Praxis, de gezondheidswinkel en nog een hele trits. En ze zitten allebei op Facebook, want het is wel een heel erg handig medium om je theateractiviteiten aan de man te brengen. Gewillig meelopen in de big-data-race is zo praktisch, zo gezellig, zo verslavend, zo verleidelijk. 

Van Houts: ‘Het is net als de rattenvanger van Hamelen. Blijkbaar is de muziek zo mooi, dat we er geen weerstand aan kunnen bieden. Vorig jaar riep Arjen Lubach de kijkers van Zondag met Lubach op om te stoppen met Facebook. Bij de VPRO zorgde dat voor blinde paniek, want al hun programma’s hadden juist zo zorgvuldig hun eigen Facebook-community opgebouwd. Die actie van Lubach is dus een vroege dood gestorven.’ 
In hun werkruimte in Durgerdam aan het IJsselmeer, waar ze de laatste hand leggen aan het script van #niksteverbergen benadrukken ze vooral de gevaarlijke kant van digitale Big Brothers als Google en Facebook. 

George: ‘Deze en andere commerciële partijen hebben een convenant met allerlei overheidsdiensten, waardoor de informatie die zij hebben verzameld gebruikt kan worden door de opsporingsdiensten, zoals de AIVD. Zo kan er een risicoprofiel worden geschetst van de bevolking. Van elke burger bestaat er een risicoprofiel. Normaal gesproken ben je als burger onschuldig, totdat het tegendeel is bewezen. Nu is iedereen bij voorbaat verdacht. De burger is al verdacht vanwege zijn postcode en het type auto waarin hij rijdt. En dat terwijl bewezen is dat op basis van massasurveillance nog nooit een terrorist is opgepakt.




‘We hebben gezien in de Cambridge Analytica-zaak dat de profielen van vijftig miljoen Facebook-gebruikers in handen zijn gekomen van partijen die daarmee de Amerikaanse verkiezingen hebben gemanipuleerd. En in Engeland zijn via een vergelijkbare weg kiezers in de richting van Brexit geduwd. Commerciële gegevens kunnen politiek worden ingezet. Dan is de nachtmerrie compleet. Er is een monster van Frankenstein gecreëerd.’

Vroeger zag God alles, nu Google en Facebook. Misschien vindt de mens het niet zo erg om in de gaten te worden gehouden.
Tom: ‘De meeste mensen beseffen niet dat ze in de gaten worden gehouden. Of ze denken er niet echt over na. Bijna iedereen zegt dat privacy heel belangrijk is, maar vrijwel niemand handelt ernaar.’

George: ‘Wij willen heel graag ergens bij horen, al is het maar een Instagram-gemeenschap. Dan voelen we ons op een bepaalde manier gezien en gehoord. Sinds de ontkerkelijking missen we de sociale samenhang en die vinden we nu wel op het internet. En dan doen we luchtig over de gevaren. De democratie is flinterdun. Dat zie je op dit moment in Polen, Hongarije, Brazilië en in de VS onder Trump. En dan kun je rare dingen doen met de informatie die je hebt verzameld. Je moet maar even afwachten wie er hier in Nederland aan de macht komt, maar misschien wil zo’n nieuwe regering wel weten waar alle moslims wonen, om ze, net als de Oeigoeren in China, in opvoedingskampen op te sluiten. Deze gegevens worden ook gebruikt in landen waar bijvoorbeeld homoseksualiteit verboden is.’

Wat vinden jullie van het alternatief om je net als Walter de Rochebrune, het kluizenaarstypetje van Wim de Bie, af te sluiten van de wereld?
Tom: ‘Dat is natuurlijk niet realistisch. In de stad hou je het off the grid vijf minuten vol en op het platteland een half uur. We kunnen niet meer terug, maar met onze voorstelling willen we mensen wel laten inzien dat we slaven zijn geworden van de grote digitale bedrijven. We moeten echt veel voorzichtiger zijn met het verstrekken van persoonlijke informatie. Papieren dossiers kunnen nog wel eens kwijt raken of in de fik worden gestoken, maar digitale informatie blijft altijd bestaan. Je komt er nooit meer van af. Er wordt over gesproken om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens aan te vullen met een nieuw artikel: het recht om vergeten te worden.

‘En het wordt natuurlijk nog veel erger met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Er werd altijd geroepen dat een machine geen Bach kan maken, maar dat stadium zijn we al gepasseerd. Dat gaat een grotere impact hebben dan de Industriële Revolutie. Onze creativiteit en denkkracht zal worden overgenomen en worden overtroffen, en dat gaat ongelooflijk veel banen kosten.’

Jullie ijzersterke voorstelling over de bankwereld lijkt de bankiers niet echt in een andere richting te hebben geduwd, Nederlanders lijken niet politiek bewuster te zijn geworden door de Verleiders-voorstelling Stem kwijt. Heeft dit activistische theater wel zin?
George: ‘Ik ben tegen de klippen op optimist. De digitalisering heeft ook een enorme emanciperende werking gehad. Toegankelijkheid van informatie is verveelvoudigd de afgelopen tijd en dat kan je ook gebruiken om het monster van Frankenstein te bestrijden. We hebben de mogelijkheid om fake news te ontmaskeren en te bestrijden, net zoals we gedaan hebben met het nepnieuws van het communisme en katholicisme.

‘In de jaren zeventig woonde ik aan de Zaan. De wereld ging ten onder. Er dreven groene schuimvlokken op de rivier, de vissen stierven, het oppervlaktewater was te goor om in te zwemmen. En dat hebben we toch met z’n allen weten aan te pakken. Ik geloof dus wel in de oplossingsmogelijkheid van de mensheid. Maar er moet soms heel erg hard voor worden gevochten. Desnoods tot bloedens toe. We moeten zelfs niet bang zijn om de guillotine in te zetten. Maar vooralsnog kiezen we voor de strijd via het theater. Het succes van de vorige afleveringen van De Verleiders bewijst dat er behoefte is aan dit soort theater, een mengeling van activisme, toneel en standup. Nee, we geven nog lang niet op.’

#niksteverbergen door De Verleiders, tekst: George van Houts en Tom de Ket, spel: George van Houts, Tom de Ket, Pierre Bokma, Victor Löw, Leopold Witte en Peter Drost (de laatste twee zullen hun rol afwisselen), regie: Aat Ceelen.

 

Repetities voor gloednieuwe winterkomedie van start!

Your quote goes here, with should stand out

Documentation is really important for a developer. Right from it you get to know the product. We tried to describe all the components and provide the set-up instructions.

/ ALONE @ HOME

Alone@Home, met een grote knipoog naar de beroemde kerstfilm, is dé winterkomedie voor de hele familie (8+). De cast met o.a. Martijn Fischer (Hij gelooft in mij, Bloed Zweet en Tranen) en Joep Onderdelinden (ZAAI, Ja Zuster Nee Zuster) begon deze maand met repeteren en zal op 7 december de eerste voorstelling spelen.

User Guide

Waar ?
Tournee door Nederland


Wanneer ? 7 December t/m 14 April 2019  

Boek nu

Video Tutorials
Including videos has never been this easy.




De voorstelling Alone@Home gaat over Jip en Puk. De twee kinderen – die elkaars bloed kunnen drinken – zijn alleen thuis, wanneer twee stuntelige beroepscriminelen op slinkse wijze hun huis proberen binnen te dringen. Lukt het de heldhaftige Jip en Puk om de boeven te slim af te zijn met valstrikken en boobytraps? Geräuschmacher Eddie B. Wahr (NUHR, Orkater) schept op het toneel met huis-, tuin- en keukengerei een fantastisch geluidsdecor, ondersteund door live musici met heerlijke liedjes. 

Winterkomedie Alone@Home is ook een voorstelling over pesten versus gepest worden en hoe ieder kind zijn eigen gevecht met onzekerheid kent. Een verhaal over vriendschap, kwetsbaarheid en vindingrijkheid; het ultieme winteruitje voor de hele familie dit theaterseizoen.

 
 

Wereldberoemd Soweto Gospel Choir met kerst in Nederland!

Your quote goes here, with should stand out

Documentation is really important for a developer. Right from it you get to know the product. We tried to describe all the components and provide the set-up instructions.

/ SOWETO GOSPEL CHOIR - FREEDOM

Swing mee met het beste gospelkoor van Zuid-Afrika tijdens hun voorstelling Freedom! Een speciaal concert ter ere van de 100ste verjaardag van de “vader van de Regenboognatie”, Nelson Mandela. Een echte feel good-belevenis, opgedragen aan hun inspirator, vol authentieke Zuid-Afrikaanse dans, vrolijkheid en ontroering, maar vooral prachtige songs.

User Guide

Waar ?
Tournee door Nederland


Wanneer ? 19 t/m 30 December 

Boek nu

Video Tutorials
Including videos has never been this easy.
 

Muziektheater geïnspireerd op de Hollywood klassieker

Your quote goes here, with should stand out

Documentation is really important for a developer. Right from it you get to know the product. We tried to describe all the components and provide the set-up instructions.

/ CASABLANCA

Zes acteurs bereiden zich voor op het spelen van Casablanca, geïnspireerd op de Hollywood-klassieker. Spelen zij dit stormachtige liefdesverhaal zoals het ooit is geschreven? Of neemt hun verhaal een andere wending? Stefan Rokebrand (Chez Brood, Celblok H) en Jamie Grant (KLEM, LEEF!) spelen de gedoemde geliefden waartussen de passie onvermijdelijk oplaait. Is de verwachting.

User Guide

Waar ?
Tournee door Nederland


Wanneer ? 1 Maart t/m 9 Juni 2019 

Boek nu

Video Tutorials
Including videos has never been this easy.




Een fonkelnieuwe muziektheatervoorstelling, die het klassieke verhaal verbindt met de prangende actualiteit en hierop reflecteert. Casablanca geeft een eigen kijk op de wereldberoemde filmklassieker over liefde en moraal in roerige tijden. 

Casablanca is geschreven door de veelgeprezen theaterauteur Jibbe Willems. De regie is in handen van Madeleine Matzer. Met bijzondere nieuw-gecomponeerde muziek van Gouden Kalf-winnaar Helge Slikker.

 

De Powervrouwen en hun Guilty Pleasures

Your quote goes here, with should stand out

Documentation is really important for a developer. Right from it you get to know the product. We tried to describe all the components and provide the set-up instructions.

/ GUILTY PLEASURES

Nu in de theaters: de Powervrouwen in een sprankelender, brutaler en stoerder jasje.

De Powervrouwen gaan op zoek naar datgene waar ze zich het meest voor schamen, maar wat ze stiekem het allerlekkerst vinden: Guilty Pleasures! Een avond ongegeneerd meezingen met de Backstreet Boys en John Denver, in deze voorstelling vol hilarische scenes en doldwaze acts.

Guilty Pleasures is het ultieme vriendinnenuitje! Boek nu tickets voor de tournee. 

User Guide

Waar ?
Tournee door Nederland


Wanneer ? t/m 2 Februari 2019  

Boek nu

Video Tutorials
Including videos has never been this easy.
 

Vernieuwende producties door Nederlandse makers

Your quote goes here, with should stand out

Documentation is really important for a developer. Right from it you get to know the product. We tried to describe all the components and provide the set-up instructions.

/ BOS THEATERPRODUCTIES


Bos Theaterproducties is ruim 25 jaar geleden opgericht door Inge Bos en is door haar vernieuwende producties en interessante artiesten een belangrijke speler in het Nederlandse theaterlandschap geworden.


Bos is uniek in haar streven naar het maken van compleet nieuwe Nederlandse theaterproducties voor een groot publiek. Het zoeken en vinden van nieuw publiek voor theater is een grote drijfveer bij de creatie van producties. Ambitie, vakmanschap en kwaliteit staan centraal bij Bos. Deze kernwaarden hebben geleidt tot award-winnende en record-brekende producties als Chez Brood, AMANDLA! MANDELA, Watskeburt?! – De Musical en de vlijmscherpe spraakmakende voorstellingen van DE VERLEIDERS.


Naast producent is Bos het impresariaat van een indrukwekkende en diverse groep artiesten. Plien & Bianca, NUHR en Yentl en de Boer begonnen bij Bos en zijn inmiddels uitgegroeid tot gevestigde namen. Bos investeert in jonge artiesten en heeft een duidelijke focus op het ontwikkelen van talenten. Zo worden aanstormende artiesten als Matroesjka, Pepijn Schoneveld en Zoutmus vertegenwoordigd door Bos Theaterproducties.

Voor meer informatie over Bos Theaterproducties, ga naar www.bostheaterproducties.nl

De journalisten van de Persgroep zijn niet betrokken en niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze tekst.