Aangeboden door i
"Aangeboden door" is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van de Persgroep.

De journalisten van de Persgroep zijn hier niet bij betrokken.
Aangeboden door
 


"Ergens keihard voor moeten werken heeft ook zijn charme"

ING steunt het meisjes- en vrouwenvoetbal al jarenlang, zowel in de breedte als aan de top. De bank heeft zich daarom ook verbonden aan het EK in Nederland. Een reuzenkans voor de sport om zich weer wat verder te ontwikkelen.


De fotoshoot is ongeveer halverwege, wanneer Merel van Dongen een ingeving krijgt. ”Ik heb van Tyra Banks geleerd dat je de drie seconden voor het maken van de foto, je ogen gesloten moet houden”, deelt de verdedigster met haar ploeggenoten. Het advies wordt ter harte genomen. En zo knijpen vijf internationals van Oranje even later de ogen stijf dicht, het wereldberoemde supermodel imiterend, wachtend op een teken van de fotograaf. 


Het is half juni. Over enkele dagen wordt de definitieve selectie bekendgemaakt voor het EK in Nederland, dat dan nog ruim een maand op zich laat wachten. In de tuin van hun verblijf in de bossen van Zeist schuiven Van Dongen (24, Ajax - afgevallen voor de uiteindelijke selectie), Vivianne Miedema (20, Arsenal), Sisca Folkertsma (20, Ajax), Jackie Groenen (22, 1. FFC Frankfurt) en Kelly Zeeman (23, Ajax) aan om te praten over de stand van zaken in het vrouwenvoetbal. Een oprecht gesprek over de mooie en moeilijke aspecten van de sport, zonder grootspraak of achterliggende belangen.

,,Om net zo populair te worden, moeten wij waarschijnlijk naakt gaan voetballen…”


Ze maken zich geen illusies over hun plaats in het voetbalwereldje. Profvoetbal bij de mannen of de vrouwen - zo klinkt het - dat is onvergelijkbaar. Net als iedere andere sport in Europa. “Nergens anders zitten 90.000 man in het stadion”, beweert Van Dongen. “Om net zo populair te worden, moeten wij waarschijnlijk naakt gaan voetballen…”

Over ING

ING is hoofdsponsor van het gehele Nederlandse voetbal. Samen met de KNVB start de bank een samenwerking met stichting De SportMaatschappij en biedt de OranjeLeeuwinnen zo de kans om zich te ontwikkelen op maatschappelijk en persoonlijk niveau, naast én na de sport. De keuzes die de voetbalsters maken, kunnen gevolgen hebben voor hun ontwikkeling op andere niveaus dan voetbal en sport. “Gezamenlijk willen we de OranjeLeeuwinnen stimuleren en ondersteunen om een bredere ontwikkeling na te streven. Zo kunnen zij zich onbezorgd op hun sportieve prestaties richten en hoeven ze zich geen zorgen te maken over hun toekomst na de sport”, aldus Steven Sedee, manager Sportsponsoring ING Nederland.


Is het voor jullie niet moeilijk te accepteren hoeveel mannelijke profvoetballers verdienen? 
"Dat doet mij geen pijn”, schampert Miedema. “Ik vind het echt belachelijk welke bedragen er in het mannenvoetbal omgaan.”
Zeeman: ”Transferbedragen van 100 miljoen euro, een ton verdienen in een week. Achterlijk. Wat moet je met zo’n salaris?”
Groenen, lachend. “Ik zou het wel weten, hoor.” Dan serieus: “Het hangt ook af van hoeveel je opbrengt. Als je Cristiano Ronaldo bent en miljoenen shirtjes verkoopt, mag je daar best een deel van krijgen. Maar het is uit de hand gelopen. Wij moeten overal keihard voor werken. Aan de ene kant heel jammer, maar het heeft ook zijn charme.”
 


"Ik vind het moeilijk om mezelf te triggeren, aangezien mijn focus op het voetbal ligt."


In haar geval bijvoorbeeld: de saamhorigheid van het studiegroepje bij Frankfurt dat tweewekelijks samenkomt. Daar richt de middenveldster zich op haar studie rechtsgeleerdheid. Groenen ziet de grove lijnen van haar maatschappelijke carrière ná het voetbal al voor zich: “Ik ga het liefst iets met mensenrechten doen.” Net als Van Dongen, die voetballen bij Ajax combineert met training geven aan een meisjesteam en een studie psychologie. “Ik wil coach worden, maar niet perse in de sport.”

De overige drie twijfelen. Het tijd- en energierovende bestaan van een topsporter geldt daarbij niet als enige obstakel. Het is ook het uitblijven van een andere, allesomvattende passie die lastig naast het voetbal kan overleven. “Ik ben al twee studies begonnen”, vertelt Folkertsma. “Maar dan blijkt het toch niet echt iets voor mij te zijn. Ik vind het moeilijk om mezelf te triggeren, aangezien mijn focus op het voetbal ligt.”

Baan voor erbij
Bij PSV had de speelster - onlangs verkast naar Ajax - wel een flexibele baan in de fanstore. Zeeman werkte bij de Amsterdamse club op de afdeling merchandise. Alleen Miedema, de talentvolle spits van Oranje, permitteert het zich om voorlopig volledig voor voetbal te kiezen. Wat doet zij als ze niet voetbalt? Droogjes: “Series kijken, de stad ingaan. Ik ben jong, ik neem de tijd.” Die keuze heeft weinig met haar inkomsten te maken. “In mijn drie jaar bij Bayern München vielen de verdiensten namelijk wel mee. Het was zeker geen vetpot; ik verdiende daar echt niet meer dan topspeelsters in Nederland. Maar na de zomer ga ik er flink op vooruit bij Arsenal.”

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4


Waar de Amerikaanse wereldster Alex Morgan bij Olympique Lyon een slordige 30.000 euro per maand opstrijkt, is het salaris in de top van de Nederlandse eredivisie, die pas in 2007 werd opgericht, amper genoeg om van te leven. Zeeman: “Ik heb echt mijn kantoorbaan nodig voor wat luxe.”

Veel reserves bouwen ze bovendien niet op. Het is om die reden dat een grote sponsor als ING niet alleen al jarenlang in de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal zelf investeert - van amateurs tot profs - maar de topspeelsters ook een zetje geeft voor de onvermijdelijke maatschappelijke carrière ná het voetbal. (Zie kader Stichting De SportMaatschappij) Van Dongen relativeert: “Maar deze sport is wel op de goede weg in Nederland, hè? Dat mag ook weleens gezegd worden.”

Vrouwelijk Oranje wil scoren
De generatie die hier nu aan tafel zit, hoewel nog jong, begon in de tijd dat vrouwenvoetbal nog een onderbelicht genre was. Ze werden vaak gehinderd door vooroordelen met decennialange, schijnbaar onuitroeibare wortels. Beledigingen als manwijf, opmerkingen dat voetbal een mannensport is, het waren geen uitzonderingen toen dit gezelschap begon met voetballen. Nu wel, concluderen ze tevreden, genietend van de snelle opmars van het vrouwenvoetbal.

In de breedte zit er al jaren geen rem op de groei van de sport. Het Nederlands elftal nadert met vallen en opstaan de wereldtop, met toenemende aandacht tot gevolg. Tijdens het EK, zo hoopt het vijftal, moet dit alles samenkomen in één gulzige, oranje sneeuwbal. Een ongeremde hype zou veel kunnen doen voor de aanwas van nieuwe vrouwelijke leden, de interesse van het grote publiek voor dat ándere Oranje, en de (financiële) mogelijkheden van de eredivisie.

“Ik denk dat deze weken sowieso bijdragen aan de populariteit van de sport, ongeacht de prestaties”, stelt Miedema. “Er is veel belangstelling van meisjes. De wedstrijden waren zelfs al weken van tevoren uitverkocht.” Groenen: “Het moment dat een vol stadion het volkslied mee zingt… kippenvel. Zo’n sfeer maak je bij clubs zelden mee.” Folkertsma: “Ja, we moeten inderdaad veel laten voor onze sport. Maar we krijgen er ook zoveel voor terug. Dit EK meemaken, het is bijna te mooi om waar te zijn.”

Over Stichting De SportMaatschappij 
Stichting De SportMaatschappij zet zich in voor maatschappelijk sterkere topsporters, zodat de samenleving, bedrijven, én de sporters zelf meer van hun carrière profiteren. Hierdoor halen topsporters het beste uit zichzelf, krijgt de wereld krachtige rolmodellen en bedrijven sterke werknemers. De SportMaatschappij biedt passende begeleiding aan topsporters in alle fasen van hun carrière, waarbij coaching én de verbinding met de maatschappij centraal staan. Bovendien zorgt de stichting ervoor dat het thema prominent op de agenda staat bij alle betrokkenen. Op die manier staat de sporter nooit alleen, wanneer hij een maatschappelijke achterstand oploopt vanwege zijn sportieve inspanningen. Sinds de oprichting in januari 2016 maken ruim zeventig topsporters gebruik van ons individuele masterplan en/of collectieve krachtprogramma.



Subtitle
Add a short little text and make it lead to a bigger story about your grand ideas.. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus convallis accumsan lorem, vel placerat lacus condimentum non.
Over het individuele Masterplan
Het masterplan van De SportMaatschappij biedt actieve en gestopte topsporters de mogelijkheid om zich maatschappelijk sterker te maken, zodat hun sportcarrière van waarde wordt voor het leven na(ast) de sport. De sporter wordt tijdens het traject uitgedaagd om meer uit zijn carrière te halen. Niet alleen om beter te worden, maar ook om na zijn sportieve leven gemakkelijker aansluiting te vinden in het ‘werkende’ leven, op een manier die bij hem past. De belangrijkste elementen van het masterplan zijn persoonlijke ontwikkeling én praktijkervaring binnen het bedrijfsleven. Topsporters worden gecoacht op identiteit om de mogelijkheden te benutten die nodig zijn om hun leven na(ast) de sport vorm te geven. Daarnaast vergroten ze hun persoonlijke inzichten en doen ze nuttige bedrijfservaringen op, zodat ze tijdens en na hun sportleven bewuste keuzes maken. Op deze manier ontwikkelen ze zich niet alleen als professional, maar ook als mens. Dat maakt de overgang naar het leven na de topsport een stuk eenvoudiger. 

Subtitle
Add a short little text and make it lead to a bigger story about your grand ideas.. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus convallis accumsan lorem, vel placerat lacus condimentum non.

De journalisten van de Persgroep zijn niet betrokken en niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze tekst.